NANCY BURSON

DNA HAS NO COLOR
a sculpture

Perpetual Mary: An Experiential Installation

Love Above All Else
video instalaltion

The Energy of a Drawing in UV Light
video installation

 

 

 

 

DNA HAS NO COLOR

DNA has no color. Scientists see it as translucent, even though it can sometimes appear whitish due to impurities in samples. With the prevailing upturn in racism today, DNA HAS NO COLOR is a timely message. Race is merely a social construct having nothing to do with genetics. We are all one race, the human one, and all human DNA is colorless.

 

 


Perpetual Mary: An Experiential Installation
Perpetual Mary is a glow-in-the-dark figurine of Mother Mary that is a tool to see and experience the energy around her.   
She is a form of directed sensory deprivation. To most viewers, Mary appears to move, assisted by the energy in the room. Attendees will be seated in 20-minute increments. By the end of each 20-minute seating, many people will have seen some aspect of the energy around Mary. Is seeing her move a miracle in itself, or is it seeing the energy around Mary that’s miraculous? Viewers can decide for themselves.

Feel free to download Mary’s image on your phone or computer. Is she moving? Please send us your thoughts? (festival@firenzesuonacontemporanea.it)   
To book a 20 minute visit to the installation Perpetual Mary, click the link: Museo Marino Marino


The Love Above All Else video projection
The Love Above All Else video is a projection created from the repeated writing of the word Love (or I love you), drawn both handed for brain balancing. Beneath the images is an underlayer of love’s opposite in the form of fourteen photographs combined that symbolize war, racism, poverty, disease, terrorism, global warming, mass shootings, ethnic cleansing, refugees displaced, hurricanes, fires, religious conflicts, family separations, and famine. Together these constitute one disruptive, apocalyptic image that has been lightened to be barely visible, as if the totality of all human suffering is disappearing. Conceptually, the lightening of the image that is almost invisible underneath represents the power of love to transmute all that negativity. The Love Above All Else projection symbolically represents the vibration of love triumphant over Earth’s current malaise.


The Energy of a Drawing in UV Light
This video recorded the energy over a drawing made with two graphite sticks (one for each hand) along with a substance of "unknown origin." Something I have seen as a form of "liquid light" has been added to the paper, disappearing instantly. Scientists have not yet been able to identify its properties.

 

 

 

 

 

Nancy Burson | photo ©Maggie Shannon


Acclamata artista e fotografa, le opere di Nancy Burson sono esposte in musei e gallerie a livello internazionale. "Seeing and Believing", la sua retrospettiva itinerante del 2002 originaria della Grey Art Gallery, è stata nominata per il miglior spettacolo del festival del museo di New York dall'associazione internazionale dei critici d'arte. Ha lavorato come visiting professor ad Harvard ed è stata membro della facoltà di fotografia a contratto presso la Tisch School of the Arts della New York University per cinque anni. Attualmente Burson seleziona gli eventi e recensisce i portfolio per il Dipartimento di fotografia della New York Film Academy di New York. Nancy Burson combina arte e innovazione in un modo che ha sfidato la "verità fotografica" prima della nascita della manipolazione digitale. È meglio conosciuta per il suo lavoro pioneristico nelle tecnologie di morphing che invecchiano il volto umano e consentono comunque ai funzionari delle forze dell'ordine di individuare i bambini e gli adulti scomparsi. La sua Human Race Machine è ancora utilizzata come strumento di diversità educativa che fornisce agli spettatori la profonda esperienza visiva di far parte di un'altra razza. Il suo lavoro è esposto nei musei di tutto il mondo tra cui il MoMA, il Metropolitan Museum e il Whitney Museum di New York City, così come il Victoria and Albert Museum di Londra, il Centre Georges Pompidou a Parigi, LA County Museum of Art, MoMA ( San Francisco), il Museum of Fine Arts di Houston e lo Smithsonian Museum di Washington DC, così come molti altri. Ha collaborato con Creative Time, Lower Manhattan Cultural Council e Deutsche Bank nel completamento di importanti progetti di arte pubblica a New York. Questi progetti includono il progetto poster "Visualize This" (Creative Time, 1991), il cartellone "There's No Gene For Race" (2000), il progetto poster / cartolina "Focus on Peace", commissionato per il primo anniversario dell'11 settembre, e "Looking Up" e "Truth", al 60 Wall St. Atrium, 2005. Negli ultimi anni, le opere di Burson sono state esposte come opere proiettate sia nel Festival della Luce di Berlino che nel Nuovo Festival della Luce di York. Una delle immagini di Burson è stata scelta per il libro di Time Magazine: 100 fotografie, le immagini più influenti di tutti i tempi. Il suo lavoro è stato presentato in tutte le forme di media tra cui segmenti su Oprah, Good Morning America, CNN, National Public Radio, PBS e Fuji TV News, oltre a innumerevoli segmenti TV locali negli Stati Uniti, in Canada e in Europa. Gli articoli di spicco del suo lavoro sono apparsi su The New York Times Magazine, The New York Times, The Baltimore Sun, The Houston Chronicle e Scientific American Magazine per nominarne alcuni. Ci sono quattro monografie del suo lavoro e riproduzioni di esso compaiono in centinaia di cataloghi d'arte. È anche ampiamente presente nei libri di testo sulla storia della fotografia pubblicati in tutte le lingue. Burson ha ricevuto sovvenzioni dalla NEA, dalla National Science Foundation, da Anonymous Was A Woman, dalla Peter Reed Foundation e da CAST (Collaborations in Art, Science and Technology). I nuovi concetti e design di Burson, TogetherAllOne, promuovono il concetto di unità globale e comprendono tutto, dai libri per bambini interattivi alle installazioni di illuminazione proiettate e sculture pubbliche. La sua fotografia d'arte è disponibile attraverso la ClampArt Gallery di New York, la Rose Gallery di Los Angeles e la Paci Contemporary di Brescia.

 

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